June 16, 2011

tak payah nak kerek sangat la kann sebab kau bayar berapa sen je ponnnn!

siapa je yang tak marah. put yourself in my shoe. aku kerja bukannya kena layan dia sorang je.

nak kene bancuh air, basuh pinggan mangkuk, lap meja and segala benda lain.

kalau setakat bancuh air tiga cawan takpe lagi la weyhh. Kalau DUAPLOH? Kalau TIGAPLOH?
siap ade nak yang kopi 'kaw', teh 'nipis', nescafe 'kecik'. tu baru kira yang pelik, cuba kalau yang nak bungkus lak. kalau "apedehal?" lah yang terlintas dalam otak kau, kau salah!

kalau kau fikir benda ni senang, be my guest. i will welcome you with my whole heart and EVIL GRIN.

nasib baik la masa kerja aku tak lama. berapa jam je pon. macam-macam kerenah aku jumpa.

tapi yang buat aku rasa cam nak bako je motor pakcik ni bila dia banyak songeh. meh aku cerita.



*CERITA INI DIKLASIFIKASIKAN SEBAGAI BEBAS-UMPAT KERANA KAU TAK TAHU PON SIAPA YANG AKU UMPAT DAN KAU HANYA AKAN MENOLEH BELAKANG JIKA BERSELISIH BAHU DENGAN BELIAU INSTEAD OF KAU MAKI DIA DENGAN KATA-KATA KESAT DENGAN NIAT INGIN MENEGAKKAN HAK AKU YANG DAH TERTINDAS. "PAKCIK" TELAH DIIKTIRAF SEBAGAI WATAK BUKAN BERDASARKAN NAMA SEBENAR*


pada suatu petang yang agak sepoi bahasa inggerisnya sambil diiringi bau yang semerbak, aku didatangi oleh seorang pelanggan,

*untuk makluman, aku bukan GRO, naudzubillah*

p :"dik! dik! dik!"
a : "(pakcik ni tak nampak ke aku tengah kelam kabut siapkan air orang ni?)"
p : "kasi kopi jantan(bukan brand sebenar) SATU!"
a : angguk.
a : "ni airnya"
p : "dik, charger ade? charge hp ni.." sambil menghulurkan hp nokia yang telah dihentikan pengeluarannya kerana aku tak suka. <== ok tipu tipu. memang betul dah lama tak nampak nokia model tu.
a: " ok ok." aku pas kat tuan kedai mintak tolong dia yang uruskan.

berapa minit kemudian.

p : *suuwwiiit. suwiit.*
a : toleh dengan penuh tanda tanya. gerangan siapakah yang memanggil aku dengan penuh kekurangan adap tersebut?
p : "tolong tambah susu boleh tak? tambah air sekali"
a : " haa" jawab aku malas.
p : "hp tadi mana?"
a : "ni.."
p : on balik hp dia. tapi tak menyala. "asal tak charge?"
a : "saya tak tahu. tadi Pak yang uruskan"
p : "yela. tapi asal ni tak boleh on?"
a: "saya tak tahuuuu. tadi PAK yang uruskan........"


okay. let's stop there. annoyed? me THREEEEE.

kalau gerai ni kenekan service tax sekali takpe lah kan kau nak demand layanan camtu.

dahtu panggil orang suwiit suwiit tu pehal? lain lah ko nak panggil colleagues kauu. ni tak. SHOW SOME MANNERS PLEASE?

if you want to be RESPECTED, respect others!

itu pon nak kene ajar ke??? aku rasa kalau kau cakap lembut-lembut SUMPAH aku tak kesah la pakcik oiiiii.

tak semua orang yang kerja so-called-low-standard ni should be underestimated. pernah tak kau fikir yang aku ni mungkin satu hari nanti jadi bos kau?pernah tak? aku rasa tak! sebab kalau kau rasa camtu mesti dah lama kau bersopan dengan aku!






aku kerja kat gerai makan ni bukannya sebab aku gila sangat nak duit.

bukan sebab aku dah desperate sangat takde kerja.

bukan sebab parents aku dah tak boleh lagi sara aku.

aku kerja sebab aku nak tolong owner gerai ni yang juga kawan parents aku. pembantu dorang lari. dorang pulak tak menang tangan. kebetulan aku tengah cuti sem. salah ke aku nak tolong??





dalam army system, rank amat dipandang tinggi. sesape yang ade unsur ketenteraan mesti tau pasal bende ni. walaupun ayah aku seorang pegawai, LT. KOL MUSTAFFA BIN OTHMAN tak pernah halang aku dari buat kerja ni sebab dia tahu apa yang lebih baik. mak aku pon tahu apa yang lebih baik. macam tu jugak aku.walaupun aku tau mesti ade yang fikir "anak pegawai kerja kat kantin tentera??". sorry if am being too paranoid. but i can interpret by your looks.











bukan niat aku nak berlagak, atau maki hamun orang sesuka hati. cuma aku kecewa. aku kecewa mentaliti masyarakat KITA ni rendah sangat. termasuk aku. cepat judge orang. kalaulah semua orang boleh tunjuk some manners, i am sure world will be a better place to live.






apa-apa pon kita buat, fikir untuk orang lain. bukan kita sendiri. paling penting, fikir pasal Allah. akhirat. tu jugak tempat kita kembali.

4 comments:

marul1740 said...

saya sokong nurul amelia..idop adik!!!t angah belasah pakcik yg wat adik cm 2..

MiErA said...

ko smackdown pakcik tu laju2 dik!! caiittt!!! berani dia buat camtu~~ nanti acik tlg agh blasah pakcik tu! k?? sabar ye..setiap org mmg kerenah lain2...biar kan apa yg org kata, janji kita tahu apa yang kita buat tu baik..jadik cleaner pon mulia, kalau niat tu ikhlas dan jujur...x guna hidup dengan gaji yg tinggi, pangkat yg dipuja dan disanjungi..tapi hidup dilimpahi dgn rasuah, seleweng duit masyarakat n sewaktu dgnnya..b cool n jgn cpt melatah! adik dah cukup besar utk menilai mana yg baikn buruk...semoga usaha adik diberkati Allah..amin =)

rambler.me said...

jom kite anggap pacik ni ibarat kanak-kanak. senang utk diajar kan? haha.

amelia said...

kalo laaa semudah itu kak ada oiiiii haha