April 18, 2011

Grow Up! : Apa Salahnya Menjadi Budak?



salam.
persoalan.

setelah sekian lama aku tak buat entry yang berilmiah. sekarang aku nak kongsi dgn korang. aku pun bukannya arif sangat dalam ilmu agama cuma aku nak sampaikan apa yang aku tau. sabda rasulullah, mafhumnya ; "sampaikan walaupun satu ayat".

pertama-tamanya, aku nak memohon maaf kalau artikel ni ada kekurangan, atau kesilapan. aku manusia. seperti kamu. kalau salah, tegur. itu je yg aku mintak.


TOPIK.

"weyh, matang lah sikit!"

"macam budak2."

"malas ah nak cakap dgn budak hingusan tu"

selalu dengar? atau selalu kena?

bagi aku, aku selalu kena. maksudnya, orang selalu cakap kat aku la.

*mengeluh panjang*

******************************************************

ada satu peristiwa. buatkan aku rasa nak tulis ni. tapi ini memang sebab salah aku. apa aku buat tak yah tau. ibarat aku bukak pekung di dada je nanti.

*******************************************************

situasi A: manusia tak akan sedar bende tu salah, selagi takde orang bagi tau dia yang bende tu salah.


situasi B: kalau dah besar, tak reti2 nak sedar bende tu salah ke?


dua2 betol. takde yang salah. cuma, letakkan diri kau sbg penerima nasihat. situasi mana yang kau nak?

kalau aku, aku lagi suka orang tegur. betul aku akan terasa.
tapi aku lagi terasa kalau ada orang kutuk belakang.

tapi, tegur pon kene ada hemah dia kan? jangan dok pakat langgar je. rosak nanti imej Islam.

tegur lembut-lembut. sememangnya fitrah manusia suka akan kelembutan.

jangan pulak putus asa dalam menegur. kalau kau tegur untuk kebaikan, jangan berhenti.

sedangkan Rasulullah tak putus asa dalam mengajak kebaikan.
walaupun Baginda terima banyak tohmahan dan halangan.
Padahal, yang paling layak terima segala kesenangan adalah baginda.
Sebab dia Kekasih Allah.


*********************************************************************************

balik kepada tajuk aku. tak salah untuk jadi budak-budak.



asalkan kau tahu batas.

asalkan landasan kau adalah Islam.

asalkan kau menjaga pergaulan.

asalkan kau pelihara maruah.




Nahh. sekarang bila je boleh jadi budak??







bila diperlukan.




bila kau dikelilingi kanak2.

sesuaikan pertuturan supaya mudah difahami.



bila kau ingin mengubat kesedihan.

tak salah untuk kau bersikap ceria.

sepertimana apa yang kanak-kanak selalu miliki.



bila kau tahu kau perlu.




ini sekadar teguran. untuk aku. dan untuk kau juga kalau kau rasa bermanfaat.

tu je. dah. may peace be upon u.











No comments: