February 23, 2011

kepelikan versi II

salam..

today i would like to write about the weirdos that do happen in our life.
how weird is weirdos?
just for your information, weirdos is a word that commonly use *kot* that frankly is not even exist in Oxford dictionary.. *tiheee

straight to the point ya fellas..

saje je nak testing market tahap 'keberhabukan' english saya ni..
yeah i know..
i need to polish it up.. haha
at least i'd tried..

*******************************************

apa yang peliknya?
siapa yang pelik?
kenapa dia pelik?
bila dia pelik?

kalau dulu sy de gak kemukakan soalan dekat post sy yang sy sendiri tak boleh jawab..
mungkin korang dah ada jawapan dia?

tapi sebelum korang bagi jawapan tu kat sy, meh sy tanye lagi beberapa soalan:

PERTAMA:

kalau lepas berak mesti tahi tu busuk kan?
tapi kenapa ada juga yang marah tahi tu busuk?

KEDUA:

kenapa orang dok perli kalau ada yang berkerjaya sebagai cleaner?

KETIGA:

kenapa ramai yang tak rasa berdosa?


***************************************************

aisyyy kalau lah sy list setiap satu yang ada dalam otak sy ni.. mungkin korang akan sedar betapa peliknya seorang insan yang bernama Nurul Amelia niii..

tapi apa yang sy cuba sampaikan cuma apa yang bagi sy betul.

tapi kalau kamu rasa sy salah, betulkan sy. sbb sy manusia. tak asing dari melakukan kesalahan.

sebenarnya, soalan di atas semua hanya untuk 'trigger' minda anda utk lebih berfikir.



mari sy terangkan kenapa dan apa warasnya soalan ni ditanya.

*****************************************

pertama:
kenapa kita nak marah orang yang berak kat toilet? dah namanya pon TANDAS.sememangnya tempat bagi orang untuk 'melabur' bukan? kenapa nak marah si polan tu berak busuk?sedangkan mmg semua 'buangan' kita tu kan busuk. haih. manusia.

apa salahnya orang tu? bg tau sy. dia tidak berlaku zalim. zalim yang didefinisikan sebagai tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya.

dapat tak apa yang sy cuba sampaikan?
kalau masih ragu2 atau kurang jelas, boleh tanya kat sini nanti ye..

kedua:

kenapa masih perlu ada unsur sarcastic pada cleaner?
sy tak nafikan yang pekerjaan tu kotor. jijik. tapi MULIA.
siapa kita untuk menilai sesuatu itu dengan hanya menilai luaran.
sebaik2 hakim itu adalah Allah. bukan kita.

bagi tau saya, antara pengutip sampah, dengan pembuang sampah : SIAPA YANG LAGI TERUK?

nahh, pasti terpalit rasa malu bukan?
jika tidak pada anda, pada saya, ya.

siapa tahu mungkin cleaner tu mempunyai peribadi yang terpuji. tidak mencarut. solat lima kali sehari. membasahi lidah dgn zikrullah. kaya dengan ibadat nawaffil (sunat), mengikuti serapatnya sunnatullah..

kadang kadang peribahasa 'don't judge the book by it's cover' adalah sangat sesuai untuk digunakan. berbicara soal ini, ada satu cerita yang saya nak kongsi..

ayah saya adalah seorang tentera.
semasa situasi ini, ayah saya berpangkat Mejar.
senior mejar.

mengikut sistem tentera, ayah saya layak untuk mendapatkan seorang 'driver'.
bagi saya driver adalah satu perkataan yang agak kejam, maka saya ingin tukar kepada pembantu yeeee..
ok. pembantu ayah saya ni sangat baik orangnya.
sentiasa tepat pada masa. *sistem masa sangat penting bagi tentera*
sentiasa senyum.
sedia membantu.
ringkasnya, sangat baik.

satu hari tu, dia berbual dgn saya.
perihal pelajaran.
masih sy ingat perbualan itu

adik belajar ni elok-elok
jangan sia-siakan peluang
dulu uncle ada peluang
tapi uncle takde rezeki
family orang susah
adik beradik ramai
uncle dapat offer masuk Al-Azhar
tapi takde duit punya pasal, terpaksa reject.

uncle pulak tak tau kalau masuk tentera ni dengan kelulusan U boleh dapat pangkat tinggi,
kalau uncle tau mesti uncle pergi belajar dulu



saya terdiam. Ya Allah selama ni saya memandang rendah pada orang lain. dengan 'mind set' yang mengatakan bahawa masih ramai lagi orang yang lebih HINA dari saya.

betapa hinanya saya. seorang pemandu bertaraf Al-Azhar. saya yang cukup segala keperluan masih tidak mampu untuk mendapatkan tawaran dari U tersebut. bagi saya, itu adalah tamparan yang sangat hebat. yang terkesan di hati ni.

ketiga:

untuk soalan ini.. saya ambil dari status saudara ni. apa yang saya boleh katakan mengenai penulisan dia adalah sangat dekat. maksud saya, pendekatan yang digunakan semasa dititipkan tulisan itu sangat bersesuaian. topik yang sering diketengahkan selalunya berkaitan dengan persoalan yang sering timbul dalam hidup kita. boleh lawat blog saudara ni kalau mahu..

bagaimana mungkin kita boleh menuturkan : "Tiada sebab untuk aku menangis" sedangkan dosa kita, menggunung
banyaknya?

benar bukan?

satu lagi tamparan tepat di pipi.




*****************************

bukan niat saya untuk menyindir mana mana pihak. cuma kadang-kadang rasa kesal tu timbul bila masih ada yang berfikiran sempit.



ini cuma tulisan saya. peringatan buat semua terutama buat diri ini.


No comments: